
[ 86 ]  Filastin's Changing Attitude toward Zionism before World War I

This article explores the evolution of attitudes 
toward Zionism expressed by the editors of 
the Jaffa-based newspaper Filastin in the 
first years of its publication, 1911–1914. 
During this short time span, the opinions 
published by the editors showed a profound 
metamorphosis. At the beginning, their stance 
could be described as cautious neutrality 
with a guardedly favorable perception of 
Zionist colonization. However, in the months 
leading to World War I, Filastin had become 
an unequivocally anti-Zionist newspaper 
that warned its readers about the political 
ambitions of the Zionists and the looming 
threat of losing Palestine to them.

The Young Turk Revolution of July 1908 
ushered in the second constitutional period 
and led to profound changes in the Ottoman 
Empire in general and in Palestine in 
particular. Among the most important of these 
were the end of Sultan ‘Abd al-Hamid IIʼs 
autocracy, reinstatement of the constitution, 
election of a new parliament, and lifting of 
censorship. Palestine witnessed a boom in 
newspaper publication. Whereas previously 
there were no private Arabic newspapers in 
Palestine, in the short period before World 
War I more than thirty Arabic periodicals 
were founded.1 Among the most important 
and influential was the biweekly Filastin, 
published from the beginning of 1911 by the 
cousins ‘Isa al-‘Isa (owner and managing 
director) and Yusuf al-‘Isa (editor-in-chief) 
in Jaffa.2 These Arab Orthodox Christians 
established the newspaper as an organ of 
the “Orthodox Renaissance,” among whose 
goals was the empowerment of the native 
Arab Christians in their struggle against the 
Brotherhood of the Holy Sepulchre, which 
monopolized the patriarchate of Jerusalem.3

Modern Jewish immigration to Palestine 
began at the turn of the 1880s and in 1897 the 
Zionist Organization was established at the 

Filastinʼs Changing 
Attitude toward 
Zionism before 
World War I
Emanuel Beška



Jerusalem Quarterly 72  [ 87 ]

First Zionist Congress in Basel. By 1914, various Jewish individuals and organizations 
had purchased about 450 square kilometers of land for the foundation of almost fifty 
settlements.4 Arab responses to Zionist colonization became more vocal only after 
1908, when periodical publications were established.5 It took several more years for 
anti-Zionism to become a widely held sentiment in Palestine and Greater Syria. By 
the beginning of 1911, the editorial line of several newspapers from Haifa, Beirut, and 
Damascus had become highly critical of Zionist colonization especially following the 
al-Fula Affair and al-Asfar Project.6

The Period of Positive Neutrality

Initially Filastinʼs attitude toward Zionist colonization was cautiously favorable, 
grounded in the Ottomanist belief that the progress of inhabitants of the country 
regardless of their faith and country of origin meant progress for all. Yet over time the 
exclusivist nature of the Zionist project and specifically of the Second Aliyah became 
clear to the ‘Isa cousins, first in the urban settings where they were familiar with it and 
subsequently in the rural areas as well. This led them increasingly to associate Zionism 
with danger, and to suppress all memory of what had previously been a more ambivalent 
than antagonistic relationship. Several scholars have pointed out Filastinʼs changing 
position on Zionism, among them Neville Mandel, Khayriyya Qasimiyya, and Evelin 
Dierauff, but this is the first known attempt to analyze the changes that took place in 
Filastinʼs discourse on Zionism during the second constitutional period of Ottoman 
rule.7

Unfortunately, the earliest issues of Filastin printed in the first half of 1911 are 
missing; the first issue extant is number 51, published on 15 July 1911. Soon thereafter 
an anti-Zionist article by Mustafa Tamr was published in the newspaper. However, the 
editors changed the original title submitted by the author “The Danger of the Zionist 
Colonization” (Khatar al-isti‘mar al-sahyuni), removing the word “danger” (khatar).8 
In the article, Tamr writes openly about the economic damage the Zionists would cause 
and their political ambitions: “they seek to establish their independent government.”9

The article “An Example for Our Municipality and an Inquiry” (Umthula li-
baladiyyatina wa istifham), published in the same issue, tells a story of two Arab vegetable 
vendors who were each fined a quarter of a mecidiye (a silver coin worth about twenty 
piasters) by the commission of the Jewish settlement of Rishon le-Zion for cheating 
on weights. It is written in a neutral manner. However, at the end the author wonders 
about the legal aspect of this procedure, asking, “To which box will go this fine, which 
is coming out of the pocket of the Ottomans in a country over which an Ottoman flag 
still flutters?”10 The following issue of the newspaper contained a critical response by a 
Zionist author to the article.11 This is the first available example of a pattern that recurred 
in the periodical in the following period: whenever Filastin published information 
regarding Jewish settlements or Jews in Palestine which was somewhat critical, Jewish 
authors would respond to it, usually rather quickly, in the same newspaper. The editors 



[ 88 ]  Filastin's Changing Attitude toward Zionism before World War I

were very forthcoming to reactions from readers and published even those that were 
disapproving of the newspaper’s content.

In August 1911, the newspaper reprinted the last two paragraphs of a long article, 
“Tourism in Palestine,” written by Shukri al-‘Asali, which had originally been featured 
in al-Muqtabas in Damascus. In the original piece Shukri al-‘Asali refers to a treatise on 
Zionism in the Jewish Encyclopedia and talks unequivocally about political ambitions of 
the Zionists, mentioning “their efforts to establish a Jewish government in Palestine.”12 
This part was not included in Filastin. In their comment, the editors paraphrase his 
words much more mildly and leave out Zionist political aspirations. They note only that 
Shukri al-‘Asali sees in the Zionists “harm to his homeland.”13

In mid-September 1911, the first of a series of disputes between supporters and 
opponents of Zionism commenced. Several such altercations occurred on the pages 
of Filastin in the years 1911–1912. The participants in this first acrimonious exchange 
were the Sephardi Zionist activist Shimon Moyal (Sham‘un Muyal) and the Arab 
pharmacist Muhammad Amin Sahyun.14 It began when Moyal accused the Economic 
Commercial Company in Jaffa of having as its goal “to fight the Jews [al-yahud] and 
to plant hatred of them in the hearts of the inhabitants of the city and the villages and 
to incite them [the Jaffans and villagers] against them [Jews] in order to force them to 
leave this country.”15 The editors, after being asked for details by someone with the 
penname “a free Ottoman,” contended that “Doctor Moyal confused it [the company] 
with the Patriotic Party which has recently been formed in our city and this party has 
no relation to the company.”16 Concerning the Ottoman Patriotic Party, “it is convinced 
that the Zionist colonization harms the country and wants to resist it.”17 The next issue 
contains Moyalʼs response both to this article and to Yusuf al-‘Isa’s comment.18 The 
same issue also includes Sahyunʼs reply to Moyalʼs first article. With regard to the 
above-mentioned party, Sahyun explained that “a strong factor in its foundation was 
its members’ perception and its founders’ sense of an imminent danger to the country 
and a violent torrent that has come over it and has almost definitively destroyed its 
political and economic life: the Zionist Organization. This is the strongest motive for its 
establishment.”19 However, he insisted that “the party opposes the Zionists specifically, 
not Israelites in general.” He concluded his long piece with the following words: “we 
will oppose the Zionist Organization; it is our archenemy against which we desperately 
fight by just and lawful means.”20 After another round of discussion, in which Moyal 
accused his opponent of anti-Semitism (‘adaʼuka li-l-yahud), the newspaper ended the 
exchange.21

Clearly during this period, even though the newspaper facilitated a discussion of 
Zionism by contributors, the editors were unwilling to take sides in the debate and 
avoided their own examination of this issue as much as possible. Even when Yusuf al-
‘Isa treated the subject in passing in some of his editorials, he did so while discussing 
other topics and emphasized that it was not his objective to explore Zionism itself. 
In Yusuf al-‘Isa’s discussion of the practices pertaining to the Red Paper policy,22 he 
wrote: “We do not intend to go into the subject of Israelite immigration and colonization 
and to talk about its harm or benefit.”23 The purpose of this editorial was to inform 



Jerusalem Quarterly 72  [ 89 ]

the authorities about foreign meddling in internal Ottoman affairs, since the Russian 
consul was disregarding proper procedure by bypassing the qaʼimmaqam (governor of 
the subdistrict) and dealing directly with a lower official in the port of Jaffa.24

A piece published at the beginning of November 1911 sheds more light on the 
newspaper’s policy vis-à-vis Zionism. Filastin received a letter from an author with 
the pen-name “a friend of justice” who wrote: “You say that you are neutral in the 
Israelite issue.”25 The response of the editors contains important information regarding 
the discussion of Zionism: “The reader has made a mistake when he mentioned that we 
opened the rubric ̒ From and Toʼ concerning the Israelites, for we have opened it because 
of the Zionist issue so that the pens of the writers have sufficient space to criticize or 
commend the Zionist colonization.”26 The fact that the editors actively solicited the 
opinions of readers on these questions suggests that they were far from decided on the 
issue.

Based on textual analysis of the content of the newspaper, it seems that until the 
summer of 1912, the editors of Filastin did not consider Zionism either an economic or 
a political threat to Palestine. Moreover, in some cases, when they published writings of 
external authors, they evidently downplayed or omitted their remarks on the danger of 
Zionism or its political character. 

From Neutrality to Criticism

Almost a year and a half after its inception, Filastin began to change its attitude toward 
Zionism. At the outset of this shift was the article “The Immigrants and the High Costs 
of Living,” in which Yusuf al-‘Isa discussed the reasons for increased living costs in 
his hometown. First he dealt with general causes and then proceeded to the particular 
situation in Jaffa: “We believe that the greatest reason for our hard contemporary life 
here is the continuous increase in the number of Israelite immigrants among us.”27 
The author immediately emphasized that the goal of this report was not to attack 
the “Israelites” and said that “they have the right to live how they want and in any 
country they want.”28 He thought that the general increase in population was a positive 
development, but only if the immigrants integrated with the native population, which 
was not true of Jewish newcomers. “They are receiving two natural consequences of the 
population growth: I mean high living costs and increased earnings, while we are only 
facing one consequence and it is: high living costs.”29

The subsequent editorial “We Are Silent and They Make Us Speak” is crucial to 
understanding the thinking of Yusuf al-‘Isa at this time regarding Jews in general 
and Zionist colonization in particular.30 It responds to a harsh rejoinder by Abraham 
Ludvipol, head of the Press Bureau of the Palestine Office (the Jaffa branch of the 
Zionist Organization), to the earlier article on rising living costs.31 Yusuf al-‘Isa included 
the translation of Ludvipolʼs letter, which refuted the allegations of Jews’ economic 
exclusiveness and their boycott of non-Jewish shops and extolled the benefits brought 
to the natives by three settlements – Petah Tikva, Rehovot, and Rishon le-Zion – where 



[ 90 ]  Filastin's Changing Attitude toward Zionism before World War I

thousands of non-Jews were employed. In addition, he accused the editor-in-chief of 
being “filled with hatred of Jews and [that] this view of anti-Semitism follows him 
wherever he turns.”32 Yusuf al-‘Isa thought that the harshness of the response resulted 
from a mistranslation of his editorial: 

We are not permeated with hatred of the Jewish race, as the author assumes, 
because we do not recognize and do not want to recognize the existence of 
a Jewish race [al-‘unsur al-yahudi]. We only acknowledge that there is an 
Israelite religion [al-diyana al-israʼiliyya], which we honor and esteem . . . 
and that among the sons of this religion are those [who belong to] Turkish, 
Indian, Russian, and Arab races [al-‘anasir].33 

This quotation is key to understanding the perspective of the newspaperʼs editors 
toward Jews and Zionism at that time. Clearly, in Yusuf al-‘Isaʼs perception, Jews were 
adherents of Judaism from various racial and national origins. This offers a possible 
explanation as to why the editors did not attribute political and national ambitions to 
the Zionists. Then Yusuf al-‘Isa proceeded to the issue of economic exclusiveness. 
According to him, the two communities behaved differently: whereas the “Israelites” 
search for a shop of their coreligionist, the natives searched for the cheapest shop and 
did not care who its owner was. The editor-in-chief further revealed his ambivalence 
and even positive associations with Jewish immigration and colonization while also 
rejecting the notion of exclusivist Zionism in a passage that deserves quoting at length 
(with emphasis added):

We have laughed because the writer, like our other Jewish authors [katabat 
al-yahud], has used the usual spell and directed our attention to the “blue 
pearl” which they are accustomed to bringing as soon as you [start] talking 
about them, namely Dayran, Mulabbis, and ‘Uyun Qara [the Arabic names 
for Rehovot, Petah Tikva, and Rishon le-Zion] and the non-Israelite workers 
[employed] in them. We did not turn our attention to colonization in our 
writing, and if we wanted to go into it . . . we would have reminded them of 
the Yemeni Jews [al-yahud al-yaman (sic)] whom the organization collects 
in the markets of Jerusalem and sends every day by train to the settlement of 
‘Artuf and others in spite of the abundance of native peasants there. But we 
have said and continue to say that we do not believe Israelite colonization 
of our vast open country to be dangerous; no, we even see some benefits 
from it, because the mutual embrace of the Israelites in the villages does not 
represent an obstacle to civilization. This is because the interest of every 
village is independent in itself and does not depend on the interest of the 
village next to it, unlike a city in which one group of inhabitants rises and 
forms a city within the city and the mutual benefit is lost and not [much] 
time will pass until the strong will destroy the existence of the weak . . ., the 
original inhabitants will be scattered and will leave for other countries. . . 



Jerusalem Quarterly 72  [ 91 ]

In conclusion, our Israelite brothers will allow us to say that the vehemence 
of this sensitivity that overcomes them every time their name is mentioned in 
a civilizational matter makes a man doubt and think that there is something 
fishy. You should be content with our respect toward you as the adherents 
of a divine religion and not try to force us to consider you a secular race 
[‘unsuran madaniyyan] in spite of the diversity of languages, races, and 
citizenships of their members [lughat, ajnas wa tabi‘iyyat afradihim].34

There is no doubt that the editors of Filastin were aware that many fellow journalists, 
writers, officials, and politicians were convinced of the political ambitions of the Zionists 
and the economic harmfulness of Zionism, and considered the movement a danger to 
Palestine and the Ottoman Empire. The question is why they did not share their view 
from the very beginning. There are likely several reasons. As mentioned above, among 
the most important was their conviction that being a Jew meant being a member of a 
religious group. Because of that and the fact that Jews originated in various states and 
spoke different languages, the editors did not think at that time that Jews constituted a 
separate race or nation. Furthermore, as declared in Yusuf al-‘Isaʼs editorial, initially 
they considered Zionist colonization beneficial for the rural areas.35 It seems that the 
editors were convinced that the positive example of the Jewish settlements and exposure 
to modern agricultural practices could help peasants in neighboring villages to learn 
from them and improve their lot. Here we can also find their motivation for cooperation 
with the Zionist agronomist Menashe Meirovitch in the series of seventeen “Letters from 
a Peasant” (rasa’il fallah) published in Filastin in 1911–1912.36 Unlike Najib Nassar, 
editor of the Haifa-based newspaper al-Karmil, or Shukri al-‘Asali, qaʼimmaqam 
(subdistrict governor) of Nazareth and later a member of the Ottoman parliament, who 
were aware of the situation in the countryside due to their first-hand experience with 
Zionist land purchases and evictions of the peasants inhabiting them by the new owners, 
it seems that the ‘Isa cousins lacked this understanding as they were much more familiar 
with the urban environment.37 This contention is supported by the editorial “We Are 
Silent and They Make Us Speak,” which indicates that the editors of Filastin first started 
to consider Zionist immigration damaging to the native urban population, and only later 
to the peasants.38

Their delayed awakening to the dangers of Zionism, in contrast to Nassar and al-
‘Asali, could also have been due to the differences in the progress of Jewish settlement 
expansion in previous years between the northern districts of Palestine and the Jerusalem 
mutasarrifate. From the beginning of the twentieth century, land purchases and new 
settlements were concentrated in the north, especially in the Galilee where, according 
to Rashid Khalidi, “twelve of the fifteen Jewish settlements established in Palestine 
between 1901 and 1912 were located.”39 Ruppin gives slightly different numbers, but 
the overall picture is similar: According to him, no Jewish settlements were established 
in the Jerusalem mutasarrifate from 1897–1905. In the years 1899–1913, twelve Jewish 
colonies were set up on more than 95,000 dunums in the lower Galilee, where there were 
previously none. Another four were founded at that time around Haifa and in the Marj 



[ 92 ]  Filastin's Changing Attitude toward Zionism before World War I

ibn ‘Amir plain on almost 38,000 dunums. On the other hand, from 1906–1913, seven 
Jewish settlements were established in the Jerusalem mutasarrifate on 22,000 dunums, 
which was less than 17 percent of the size of the settlements in the sanjaq of Acre. 
Overall, the area purchased by Jews in the years 1881–1914 in the northern regions was 
almost three times larger than the area they acquired in the Jerusalem mutasarrifate.40

These land purchases were often accompanied by the forced expulsion of Arab 
peasants. Two such prominent affairs took place in the first decade of the twentieth 
century in the Tiberias subdistrict and in al-Fula in the Nazareth subdistrict, which 
were both situated in the district of Acre where al-Karmil was published.41 In light 
of the fact that the Jerusalem mutasarrifate had not witnessed such high-profile cases 
in previous years and, moreover, the long-established Jewish settlements located there 
relied heavily on the Arab workforce, the different perspective of Filastinʼs editors is 
understandable. One also has to bear in mind that the newspapers published in Palestine 
during the Ottoman period were, as Ya‘qub Yehoshua called them, “newspapers of the 
mutasarrifates” and primarily focused on the events that took place within their district.42 
In addition, Jaffa was the seat of the Zionist Organization’s Palestine Office and in 
the city was a group of Ashkenazi and Sephardi activists dedicated to the propagation 
of the benefits of Zionist colonization for both Palestine and the Ottoman Empire.43 
Thus, contradictory information in this regard was widely disseminated, which people 
unfamiliar with the rural conditions and the Zionist movement might have had difficulty 
in discerning.

The seeds of doubt planted in the minds of the editors were substantiated in the second 
half of 1912 when several contentious issues arose and were discussed in the newspaper. 
Crucial among them were the admission of non-Jewish students to the Miqve Yisraʼel 
(Netter) school, Shimon Moyal’s publication of articles under false identities in Arabic 
newspapers, and the Jarisha mills sale.

Miqve Yisraʼel, an agricultural school founded in 1870 by Charles Netter, was part 
of the system of educational institutions run by the Alliance Israélite Universelle.44 A 
heated discussion took place in the newspaper from August to October 1912 with regard 
to the schoolʼs treatment of non-Jewish students. As stated in its founding imperial firman 
(decree), it was an Ottoman school and was therefore obliged to accept all Ottomans 
regardless of their faith, a requirement that, according to Filastin, was not observed.45 
Nissim Malul (a Sephardi Jew employed in the Press Bureau of the Palestine Office) 
entered this debate by publishing an article in the Beirut newspaper al-Nasir in which he 
denied that the school would not be accepting “non-Israelites”; on the contrary, it would 
welcome everyone. To prove his point, he brought up the names of eleven such students 
who had supposedly completed their studies at the school in recent years.46 Filastin 
objected, claiming that the reality was completely different and only a very few non-
Jewish students, mostly with fathers who were high-ranking officials or worked in the 
settlement, were admitted to study there.47 One former student, Fayiz Effendi Haddad, 
sent a letter to the newspaper in which he shared with readers his experiences as well 
as those of his two Arab classmates. He claimed that they were only allowed to attend 
general subjects and were not permitted to study agriculture. Furthermore, he bitterly 



Jerusalem Quarterly 72  [ 93 ]

complained about the contemptuous way they were treated by their Jewish schoolmates 
and teachers. His classmate Hilmi Ahmad, the son of Hafiz Bey al-Sa‘id, the former 
deputy in the Ottoman parliament for the Jerusalem mutasarrifate, was dismissed from 
the school after two months of attendance.48 Another Arab Palestinian, Muhammad ‘Ali 
al-Tahir, a youth whom the director of the Netter school had refused to admit, also 
recounted his humiliating experience in the pages of Filastin.49 This affair was different 
from the previous ones discussed in the newspaper. Not only did it last longer, for about 
two months, but even more importantly, the editors took active part in the discussions 
and did not hesitate to openly declare their critical position, unlike in the past, when they 
had restricted themselves to defensively justifying their handling of the subject.

This affair must have profoundly affected the editors of Filastin for two reasons. 
First, they considered modernization of agriculture crucial to improving the situation 
of the peasants and the predominantly rural society as a whole. The discriminatory 
admission policy of the Netter school could be interpreted as aimed at preventing the 
non-Jewish native population from gaining the necessary skills to advance their farming 
and enhance their situation. Another important lesson the editors and the readers of 
Filastin took from this and similar controversies was the realization that Zionist authors 
were engaged in a systematic campaign to concoct and distort the truth with regard to 
Zionism. Participants were not only Ashkenazim (like Ludvipol), but also Sephardim, 
some of them, like Malul and Moyal, at its forefront. In this particular case, the 
testimonies of both the former student and the unsuccessful applicant were unequivocal 
and confirmed the version provided by the newspaper’s editors. In this light, it is not 
surprising that the “Letters from a Peasant” were discontinued at precisely the same 
time that this controversy arose. The editors might have arrived at the conclusion that 
Meirovitch was also engaged in whitewashing Zionist colonization. The timing of the 
termination of this long-established series with the Netter school affair is a further 
indication of the severe impact of the controversy.

The dispute with Ludvipol on rising living costs had aroused the suspicions of the 
editors, but the policy of the Netter school and the concomitant dispute opened their 
eyes and, after further episodes discussed below confirmed their suspicions, led to the 
abandonment of the newspaper’s neutrality toward Zionism.

The deteriorating relationship was further underscored in December 1912 when 
Filastin printed a number of articles about a mysterious walad mashʼum (sinister 
son), which very likely referred to Shimon Moyal. Even though Moyalʼs name is not 
mentioned in any of Filastinʼs articles dealing with this matter, several indications point 
to him. In an article published in Filastin that month, Wahba Tamari wrote about a letter 
sent by “the sinister son” under the pseudonym Sab‘ Effendi al-Tayyib to the newspaper 
al-Haqiqa. He reproduced the text of this letter, at the end of which its author asked the 
editor-in-chief of al-Haqiqa to send him a few copies of the issue in which his article 
would be printed to the following address: “Sab‘ Effendi al-Tayyib in the Moyal agency, 
opposite the fish market.”50 Further, both Tamari (in his December 1912 article) and ‘Isa 
al-‘Isa (in his later memoirs) reference the latter’s satirical poem on Moyal.51



[ 94 ]  Filastin's Changing Attitude toward Zionism before World War I

In an editorial entitled “The Sinister Son,” Yusuf al-‘Isa described this individual’s 
activities in the following words: “This sinister son insisted on arousing the aversion of the 
native population toward his Israelite people. He made it his habit to sow seeds of hatred 
and stoke the fire of discord between Christians and Muslims.”52 The editor-in-chief also 
accused him of planting articles under false identities in various Arabic newspapers.53 
Yusuf al-‘Isa wrote that during the previous year every time the word “Israelite” was 
mentioned in the newspaper, the “sinister son” responded with provocations “claiming 
that he is the sole defender of this energetic religious community [umma] which is only 
marred by the existence of people like him among them.”54 Yusuf al-‘Isa wrote this 
editorial because Moyal, under the pseudonym Muhammad Amin Midhat, published a 
letter in the Jerusalem newspaper al-Nafir calling for people to attack the premises of 
Filastin, destroy the printing equipment, and throw its editors in jail for their support of 
the Committee of Union and Progress (CUP). Yusuf al-‘Isa pointed out the hypocrisy of 
the inciter, saying: “Nevertheless, we remember that the [person] indignant at us used 
to be in the center of the front row in every picture that was taken of the members of the 
[CUP] club. And he relished in marching under the Unionist emblem and sitting at the 
head of the people on every official holiday.”55 At the end of this article, Yusuf al-‘Isa 
asked the Jewish community to dissociate themselves from this person to show that they 
did not agree with him.56

In early December, Filastin reported about the planned purchase at auction of the 
Jarisha mills on al-‘Awja River by Yusuf Effendi Wafa, who was considered a Zionist 
middleman. The administrative council had discussed the sale behind closed doors. 
However, as the editors came to believe that this was a matter of public interest, they 
decided to publicize it so that the people would prevent the “transfer of the most 
significant vital resource in their country to the hands of others [ghayrihim] after a large 
part of its water had been taken away by the settlement of Mulabbis [Petah Tikva].”57 One 
week later it reported joyfully that a petition had resulted in the administrative council 
changing its decision about the “necessity to buy the Jarisha and al-Farukhiyya river 
mills for the public interest.”58 This was the first time that Filastin took a stand against a 
real estate transaction that would have resulted in an addition to Zionist properties. This 
was a significant shift, and from this point on Filastin began to see such property sales 
in a different light and started opposing them actively and even inducing the public and 
the authorities to take steps to prevent them.59 

Previously, the newspaper had discussed land sales to Zionists in a neutral manner as 
regular real estate transactions. In August 1911, for example, the newspaper treated the 
sale of Khur al-Wadi to the Zionists as an ordinary transaction, with no critical comment 
attached. It was described as a “profitable trade for the broker,” an unnamed prominent 
inhabitant of Jaffa, who was to buy the land from the Bedouin Shaykh Muhammad al-
Faris and then sell it on with a profit of 66 percent. Filastinʼs editors expressed no alarm 
at this imminent land sale in either of the two articles dealing with this matter at that 
time.60 Even in September 1912, when the settlers from Petah Tikva installed a powerful 
(120 horsepower) pump on al-‘Awja River in order to water their plantations, Filastin 
had reported on it in a matter-of-fact way.61 Three months later, its position changed 



Jerusalem Quarterly 72  [ 95 ]

and the editors clearly considered the sale of the Jarisha mills an economic threat to the 
native inhabitants of Jaffa.

From Criticism to Perceived Danger

From mid-1912, Filastinʼs editors began to consider Zionism an economic threat 
first to the urban and subsequently to the rural population of Palestine. Despite this 
considerable shift in their position, it seems that at this time they still did not consider 
Zionism an acute existential threat to the country and its native inhabitants. The second 
profound change in the newspaperʼs discourse on Zionism took place in the summer 
and autumn of 1913. This transformation was a likely result of several events which 
occurred at that time, the most consequential of which were the Zarnuqa incident, the 
controversy pertaining to the former private estates (al-aradi al-mudawwara) of Sultan 
‘Abd al-Hamid II, and the Eleventh Zionist Congress. The end of the Red Paper policy, 
whose aim had been to prevent Jewish immigration to Palestine, also has to be taken 
into account.62 Furthermore, the Balkan Wars that had recently ended, leading to the loss 
of almost all Ottoman possessions in Europe, fuelled the fears of some Palestinians that 
their country could meet a similar fate. These developments moved Filastin further into 
the anti-Zionist camp. Gradually, the editors started to consider Zionist immigration 
and colonization a grave political, demographic, and existential threat to the Arab 
Palestinians. The word danger or menace (khatar) in this context had previously been 
used sporadically and only by authors other than the editors in contributors’ letters or 
articles republished from other newspapers. But beginning in summer 1913, this word 
began to appear regularly, starting with the articles dealing with the former private lands 
of the sultan.

The Zarnuqa incident was a massive clash on 23 July 1913 between armed guards 
of the Rehovot settlement and villagers of Zarnuqa, which ended with two people 
dead and several injured.63 Filastin discussed it at length in about twenty articles. A 
few months earlier, at the end of April 1913, Filastin had sent a “special reporter” to 
Rehovotʼs annual parade. During his visit a military exhibition took place which made 
a strong impression on him: “Thereafter the sports began and it appeared to me that 
there was a very well organized and well trained regular army, because the military 
prowess [exhibited] in their physical exercises could not be executed any better.”64 Now 
this trained force was aiming its guns at the native rural population. A petition sent six 
days after the clash by a number of mukhtars and imams from the Gaza subdistrict to 
Istanbul accused the settlement guards of aggressive and contemptuous behavior toward 
the native peasants.65

Filastinʼs editors had previously regarded Rehovot, along with Petah Tikva and 
Rishon le-Zion, as models of coexistence with Arab peasants. Zionist authors invoked 
the example of these three settlements as an illustration of the positive effects of Zionist 
colonization for the local population. Instead of such benefits, now the result was injury 
and death. This bloody incident apparently shattered the last illusions the editors might 



[ 96 ]  Filastin's Changing Attitude toward Zionism before World War I

have entertained about the long-term benefits of Zionist settlement for the surrounding 
native rural environment. One year previously, Yusuf al-‘Isa had considered every 
village to be a separate entity on its own, unconnected to its neighbors, but this incident 
proved him wrong. Again a Zionist author, this time David Moyal, appeared to present 
a contradictory narrative. In addition, fabricated stories accusing the peasants of acts of 
violence and brutality made their way into the foreign-language Ottoman press.66

From June 1913 Filastin began to deal with another affair in which the Zionists were 
involved. Sultan ‘Abd al-Hamid II had acquired large estates throughout the Ottoman 
Empire including in Palestine during his long reign (1876–1909). These estates 
comprised a not insignificant portion (about 3 percent) of Palestine.67 After the Young 
Turk Revolution, these lands were confiscated by the state. The attempt to purchase the 
former private estates of the sultan in Palestine unveiled to the editors the real scope 
of Zionist ambitions in Palestine and their determination to take their enterprise to a 
new level. Whereas previous purchases had involved individual plots whose size rarely 
exceeded 10,000 Ottoman dunums,68 in this case a staggering 750,000–800,000 Ottoman 
dunums were at stake.69 If the Zionists took hold of them, they would consolidate their 
autonomous presence in Palestine and would be able to exercise their activities on a 
much larger scale. The state within a state that they had already established in their 
settlements would encompass large contiguous areas and make further expansion much 
easier.70 In the context of this affair, the word “danger” (khatar) began to be regularly 
used in connection with Zionism on the pages of Filastin.

Just as these controversies were cooling down in September 1913, the Eleventh 
Zionist Congress took place in Vienna. An article published in June 1914 indicates the 
congress’s impact on Filastinʼs perspective vis-à-vis Zionism: 

When the order to lift the suspension of the newspaper Filastin was given, the 
Eleventh Zionist Congress that convened in Vienna had already completed 
its sessions and we saw there the Zionists revealing what they had been 
holding their tongues about. This has frightened us as natives [wataniyyin] 
because of the congress’s connection to our country and its conspiracies 
against us. We began to translate what our eyes had seen and publicize to 
the general public what the Zionist designs toward us encompass and what 
subterfuge they entertain for our country because we believed that not to 
publish that would be a crime on our part [for] which our conscience would 
not forgive us.71 

The editors and other authors perceived that two opposite trends were taking place: 
many natives were leaving Palestine, while the Jewish population was growing rapidly.72 
Several articles dealt with the number of Jews living in Palestine and estimates were 
reprinted from Egyptian and European newspapers. Ibrahim Salim Najjar, correspondent 
and agent of al-Ahram, gave the highest estimate, in 1914 calculating the number of 
Jews in Palestine to be 300,000 (between one-quarter and one-third of the population).73 
These estimates substantiated concerns about the potential demographic threat of 



Jerusalem Quarterly 72  [ 97 ]

Zionism.74 Articles reporting the continual arrival of ships with Jewish immigrants 
might have been seen as a confirmation of the ongoing trends.75

It is remarkable that, even though Filastin began its sustained anti-Zionist campaign 
only in the second half of 1913, from that time on it treated it as a long-standing policy, 
as if projecting this approach across the whole existence of the newspaper. Already in 
October 1913 Yusuf al-‘Isa said: “Everyone who follows what this newspaper writes 
knows that we have spared no effort in the criticism of the Israelites as a religious 
community [umma] isolated from the rest of the communities, and in the fight against 
those among them we identify as Zionists, a group setting its sights on our physical 
destruction and our moral subjugation in this Palestinian land [buq‘a].”76 Another 
example, from the introduction of an article discussing the May 1914 trial against the 
newspaper,77 begins as follows: “The newspaper Filastin has since its establishment 
continued to emphasize the Zionist danger for the country and to warn the people [al-
ahlin] about it and to alert the natives [al-wataniyyin] to what threatens their existence.”78 
Similarly, in his memoirs ‘Isa al-‘Isa does not mention Filastinʼs somewhat positive 
attitude toward Zionism during the first year and a half of its existence.79

All the events discussed above caused considerable alarm and represent a watershed 
in Filastinʼs coverage of Zionism. The use of the word “danger” (khatar) in the context 
of Zionist colonization is another indication of the editors’ changed attitude. Until 
summer 1913 it occurred only a few times, and almost exclusively in articles written by 
contributors. When Yusuf al-‘Isa mentioned it in his editorial in mid-1912, he did so to 
counter the assertion that Zionism posed a danger.80 This term began to appear regularly 
from the summer of 1913, initially in articles dealing with the proposed sale of Sultan 
‘Abd al-Hamid IIʼs former private estates.81 From the end of 1913 and throughout 1914 
more than three dozen articles published in Filastin mentioned or discussed the danger 
that Zionism posed for the native inhabitants of Palestine.

The Transformation of Terminology

The second transformation in the editors’ perceptions of Zionism that took place in the 
second half of 1913 is confirmed by a change in the terminology they used regarding 
Jews; this shift in vocabulary supports the previous findings and provides a corroborative 
argument. During the first two years of Filastinʼs existence, the editors considered Jews 
in religious terms and employed almost exclusively the term “Israelites” (israʼiliyyun) 
to identify the Jewish population. During this initial period, they only rarely used the 
term “Jews” (yahud), which they understood as denoting the non-religious categories 
of race and nation. Many of the contributors and correspondents of Filastin, however, 
were using a terminology that was different from the vocabulary of the editors. Several 
authors, among them Mustafa Tamr, Rashid Abu Khadra, and an anonymous “israʼili 
‘uthmani” (Israelite Ottoman), used the term “Jews” (yahud) in their writings in Filastin 
in the years 1911–1912.82



[ 98 ]  Filastin's Changing Attitude toward Zionism before World War I

As the editors, under the impact of events in the summer and autumn of 1913, arrived 
at the conclusion that Zionism was indeed a political movement striving to carve out 
an autonomous entity for Jews in Palestine, they began to use the term “Jews” (yahud) 
alongside the previously employed “Israelites” (israʼiliyyun). The former did not 
supersede the latter, but by 1914 it had become used slightly more often. The editors’ 
employment of the term yahud can be seen as a manifestation of their changed perception 
of Jews, since it took place simultaneously with the transformation of their view of the 
Zionist movement. No longer perceived in purely religious terms as “Israelites,” a layer 
of Jewish national identity was added. Thus, in the eyes of the editors they also became 
“Jews” in national terms. This change, occurring over a relatively short period, is thus 
observable not only in the content of the newspaper, but also in its language.

As this article has shown, in the four years of its pre–World War I existence, Filastinʼs 
perspective vis-à-vis Zionism went through a radical transformation. Initially, its editors 
adopted a neutral attitude while considering Zionism potentially beneficial for the rural 
areas of Palestine. In the following years, their attitudes changed in two phases and by 
the end of 1913 Filastin became, alongside al-Karmil, the most outspoken anti-Zionist 
periodical in Palestine. 

Emanuel Beška is a research fellow at the Institute of Oriental Studies of the Slovak 
Academy of Sciences. In his research he focuses on Late Ottoman Palestine. The 
research underlying this article was supported by the Slovak Research and Development 
Agency (project no. APVV-15-0030) and is a revised version of the second chapter of the 
author’s monograph, From Ambivalence to Hostility: The Arabic Newspaper Filastin 
and Zionism, 1911–1914 (Bratislava: Slovak Academic Press, 2016).

Endnotes
1	 Ami Ayalon, The Press in the Middle East: 

A History (New York: Oxford University Press, 
1995), 58–61.

2	 For more information on Filastin and its 
editors, see Ya‘qub Yehoshua, Tarikh al-sahafa 
al-‘arabiyya fi Filastin fi al-‘ahd al-‘uthmani 
(1908–1918) [The History of the Arabic Press 
in Palestine in the Ottoman Era (1908–1918)] 
(Jerusalem: Matba‘at al-ma‘arif, 1974), 116–120; 
Rashid Khalidi, The Iron Cage: The Story 
of the Palestinian Struggle for Statehood 
(Boston: Beacon Press, 2006), 90–104; Noha 
Tadros Khalaf, Les Mémoires de ʻIssa al-ʻIssa: 
Journaliste et intellectuel Palestinien (1878–
1950) (Paris: Karthala – Institut Magreb-Europe, 
2009); Emanuel Beška, From Ambivalence 
to Hostility: The Arabic Newspaper Filasṭin 
and Zionism, 1911–1914 (Bratislava: Slovak 
Academic Press, 2016). 

3	 Yusuf al-Hakim, Suriya wa al-‘ahd al-‘uthmani 
[Syria and the Ottoman Period] (Beirut: al-
Matba‘a al-kathulikiyya, 1966), 196. 

4	 Roger Owen, The Middle East in the World 
Economy, 1800–1914 (London: I. B. Tauris, 
1993), 270; Yossi Katz, “Agricultural 
Settlements in Palestine, 1882–1914,” Jewish 
Social Studies 50, no. 1–2 (1988): 65.

5	 Emanuel Beška, “Responses of Prominent 
Arabs towards Zionist Aspirations and 
Colonization prior to 1908,” Asian and African 
Studies 16, no. 1 (2007): 22–44.

6	 Both these events took place in 1910. The 
al-Fula affair concerned a sale of the village 
of al-Fula to the Jewish National Fund and 
involved displacement of its Arab Palestinian 
inhabitants. The person behind al-Asfar Project 
was Najib Ibrahim al-Asfar, a Lebanese landlord, 
who sought to buy the former private estates 
of Sultan ‘Abd al-Hamid II in Greater Syria. It 



Jerusalem Quarterly 72  [ 99 ]

was (incorrectly) assumed that he was a Zionist 
front man. For more information about these 
affairs, see Emanuel Beška, “Political Opposition 
to Zionism in Palestine and Greater Syria: A 
Turning Point,” Jerusalem Quarterly 59 (2014): 
55–58.

7	 Neville J. Mandel, The Arabs and Zionism before 
World War I (Berkeley: University of California 
Press, 1976), 128; Khayriyya Qasimiyya, 
Al-nashat al-sahyuni fi al-sharq al-‘arabi wa 
sadahu, 1908–1918 [Zionist Activities in the 
Arab East and Their Echo, 1908–1914] (Beirut: 
Munazzamat al-tahrir al-filastininyya, markaz 
al-abhath, 1973), 115 note 95; Evelin Dierauff, 
“Global Migration into Late Ottoman Jaffa as 
Reflected in the Arab-Palestinian Newspaper 
Filastin (1911–1913),” in A Global Middle 
East: Mobility, Materiality, and Culture in the 
Modern Age, 1880–1940, ed. Liat Kozma, Cyrus 
Schayegh, and Avner Wishnitzer (London: I. B. 
Tauris, 2015), 166.

8	 The original title is mentioned in the introductory 
comment to the article written by the editors.

9	 Filastin, 22 July 1911, 2. 
10	 Filastin, 22 July 1911, 3.
11	 Filastin, 26 July 1911, 1.
12	 al-Muqtabas, 11 August 1911, 1. For an analysis 

of this article, see Emanuel Beška, “Shukri al-
‘Asali, an Extraordinary Anti-Zionist Activist,” 
Asian and African Studies 19, no. 2 (2010): 
250–52. The Jewish Encyclopedia article cited 
was: Richard Gottheil, “Zionism,” in The 
Jewish Encyclopedia: A Descriptive Record of 
the History, Religion, Literature, and Customs 
of the Jewish People from the Earliest Times, 
ed. Isidore Singer (New York: Ktav, 1905), 
vol. 12, 666–686. Najib Nassar published an 
abridged translation of the article into Arabic 
in 1911. For a discussion of the translation, 
see Emanuel Beška, “Arabic Translations of 
Writings on Zionism Published in Palestine 
before the First World War,” Asian and African 
Studies 23, no. 1 (2014): 156–161; Jonathan 
M. Gribetz, Defining Neighbors: Religion, 
Race and the Early Zionist-Arab Encounter 
(Princeton: Princeton University Press, 2014), 
90–91.

13	 Filastin, 19 August 1911, 1–2. 
14	 This dispute is examined by Mandel, Arabs and 

Zionism, 122–23.
15	 Filastin, 16 September 1911, 2. 
16	 Filastin, 16 September 1911, 2. The “free 

Ottoman” translated the article which had 
been published in the Hebrew newspaper ha-
Herut and sent it to Filastin together with his 

inquiring commentary. The first known sign 
of the Ottoman Patriotic Party’s existence is 
an open letter it published in Filastin in May 
1911 concerning the debate on Zionism that 
took place the same month in the Ottoman 
parliament. It included warnings of the Zionist 
danger. See Mandel, The Arabs and Zionism, 
121–22.

17	 Filastin, 16 September 1911, 2. 
18	 Moyal mentioned him as the author of Filastinʼs 

comment, Filastin, 20 September 1911, 2.
19	 Filastin, 20 September 1911, 2.
20	 Filastin, 20 September 1911, 3.
21	 Filastin, 23 September 1911, 2–3.
22	 The Red Paper (Slip) Policy, introduced in 

1901, obliged all Jewish visitors to exchange 
their passports on their arrival to Palestine for 
a document called the Red Paper [al-waraqa 
al-hamraʼ] which allowed them to stay in the 
country for a period of three months.

23	 Filastin, 16 September 1911, 1.
24	 Filastin, 16 September 1911, 1.
25	 Filastin, 4 November 1911, 2. It is noteworthy 

that the editors did not contradict his words.
26	 The unsettled terminology and often 

synonymous use of the terms “Zionist” and 
“Israelite” by the editors led to this confusion. 
Filastin, 4 November 1911, 2.

27	 Filastin, 29 May 1912, 1.
28	 Filastin, 29 May 1912, 1.
29	 Filastin, 29 May 1912, 1.
30	 Filastin, 5 June 1912, 1–2.
31	 Gribetz, Defining Neighbors, 196. 
32	 Filastin, 5 June 1912, 1.
33	 Filastin, 5 June 1912, 1.
34	 Filastin, 5 June 1912, 1–2. In this passage the 

editor-in-chief twice employs the term yahud 
rather than isra’iliyyin, apparently by mistake.

35	 Jacob Norris discusses the perception and 
utilization of European Jews as agents of 
development by colonial powers at the turn 
of the twentieth century. This presumption 
was not limited to European governments, 
as the Ottoman government also “frequently 
encouraged Jews to resettle in areas where rapid 
economic development was desired.” Jacob 
Norris, Land of Progress: Palestine in the Age 
of Colonial Development, 1905–1948 (Oxford: 
Oxford University Press, 2013), 63–98, quote at 
76. The attitude of Filastinʼs editors to Zionist 
colonisation might have been influenced by this 
consideration.

36	 For an analysis of the “Letters from a Peasant,” see 
Samuel Dolbee and Shay Hazkani, “‘Impossible 
is Not Ottoman’: Menashe Meirovitch, ʻIsa 



[ 100 ]  Filastin's Changing Attitude toward Zionism before World War I

al-ʻIsa, and Imperial Citizenship in Palestine,” 
International Journal of Middle East Studies 
47, no. 2 (2015): 241–262; Samuel Dolbee and 
Shay Hazkani, “Unlikely Identities: Abu Ibrahim 
and the Politics of Possibility in Late Ottoman 
Palestine,” Jerusalem Quarterly 63–64 (2015): 
24–39; Dierauff, “Global Migration,” 169–170.

37	 Salim Tamari, “Issa al Issaʼs Unorthodox 
Orthodoxy: Banned in Jerusalem, Permitted in 
Jaffa,” Jerusalem Quarterly 59 (2014): 31.

38	 Filastin, 5 June 1912, 1.
39	 Rashid Khalidi, Palestinian Identity: The 

Construction of Modern National Consciousness 
(New York: Columbia University Press, 1997), 
110.

40	 Arthur Ruppin, Syrien als Wirtschaftsgebiet 
(Berlin: Verlag Benjamin Harz, 1920), 111–13.

41	 Khalidi, Palestinian Identity, 100–111; Beška, 
“Shukri al-‘Asali,” 241–47; Neville Barbour, 
Nisi Dominus: A Survey of the Palestine 
Controversy (Beirut: Institute of Palestine 
Studies, 1969), 116–17.

42	 Yehoshua, Tarikh al-sahafa, 16.
43	 Gribetz, Defining Neighbors, 11, 126–130.
44	 Michael Graetz and Jane Todd, The Jews in 

Nineteenth-Century France: From the Revolution 
to the Alliance Israélite Universelle (Stanford: 
Stanford University Press, 1996), 251.

45	 Filastin, 10 August 1912, 3. For the Arabic 
translation of the firman, see Filastin, 2 October 
1912, 1–2.

46	 The editors included some passages from this 
article in the editorial, Filastin, 4 September 
1912, 1. 

47	 Filastin, 4 September 1912, 1. 
48	 Filastin, 4 September 1912, 1; Filastin, 11 

September 1912, 2. 
49	 Filastin, 25 September 1912, 2–3.
50	 Filastin, 18 December 1912, 4.
51	 The author of the poem, which was published 

anonymously, is not identified in Wahba Tamariʼs 
article. In ‘Isa al-‘Isaʼs memoirs, Moyalʼs name 
is explicitly mentioned. Salim Tamari included 
the English translation of the poem in his article. 
In Khalafʼs translation, the text of the poem is 
missing. Filastin, 18 December 1912, 4; Tamari, 
“Issa al Issaʼs Unorthodox Orthodoxy,” 29–30; 
Khalaf, Les Mémoires de ‘Issa al-‘Issa, 140–41.

52	 Filastin, 7 December 1912, 1. 
53	 Filastin, 7 December 1912, 1. 
54	 Filastin, 7 December 1912, 1. 
55	 Filastin, 7 December 1912, 1. 
56	 Filastin, 7 December 1912, 1. 
57	 Filastin, 4 December 1912, 3.
58	 Filastin, 11 December 1912, 3.

59	 Two months later, the newspaper took pride in 
the role it played in calling the attention of the 
government to this issue. Filastin, 22 February 
1913, 3; Filastin, 26 February 1913, 3.

60	 Filastin, 23 August 1911, 3; Filastin, 26 August 
1911, 3.

61	 Filastin, 14 September 1912, 3.
62	 Filastin, 2 August 1913, 3.
63	 For more details on this incident, see Yuval 

Ben-Bassat and Gur Alroey, “The Zionist-
Arab Incident of Zarnuqa 1913: A Chronicle 
and Several Methodological Remarks,” Middle 
Eastern Studies 52, no. 5 (2016): 787–803; 
Beška, From Ambivalence to Hostility, 96–100.

64	 Filastin, 3 May 1913, 3.
65	 Louis Andrew Fishman, “Palestine Revisited: 

Reassessing the Jewish and Arab National 
Movements, 1908–1914” (PhD diss., University 
of Chicago, 2007), 58–61; Yuval Ben-Bassat, 
“Rural Reactions to Zionist Activity before 
and after the Young Turk Revolution of 1908 
as Reflected in Petitions to Istanbul,” Middle 
Eastern Studies 49, no. 3 (2013): 357–58; Yuval 
Ben-Bassat, Petitioning the Sultan: Protests and 
Justice in Late Ottoman Palestine (London: I. B. 
Tauris, 2013), 169–170, 223–25. 

66	 Filastin, 13 August 1913, 3; Filastin, 27 August 
1913, 2.

67	 Fischel and Kark have shown that ‘Abd al-Hamid 
II acted methodically and with patience in order 
to form large estates. Roy S. Fischel and Ruth 
Kark, Sultan Abdülhamid II and Palestine: Private 
Lands and Imperial Policy,New Perspectives on 
Turkey 39 (2008): 129, 132–35, 137–38; Ruth 
Kark, “Consequences of the Ottoman Land Law: 
Agrarian and Privatization Processes in Palestine, 
1858–1918,” in Marginalization, Globalization, 
and Regional and Local Response, ed. Raghubir 
Chand (New Delhi, forthcoming), 5.

68	 See, for example: Filastin, 26 August 1911, 
3; Filastin, 28 August 1912, 3; Filastin, 27 
November 1912, 3. One Ottoman dunum equals 
919.3 square meters.

69	 Filastin, 19 July 1913, 4; Filastin, 30 July 1913, 
1. 

70	 Filastin, 19 July 1913, 4.
71	 Filastin, 6 June 1914, 7. The quote refers to 

the first suspension of Filastin by the Ottoman 
authorities that occurred in November–December 
1913 and was caused by Filastinʼs criticism 
of the Greek Orthodox patriarchate. It seems 
that it took some time until details of the 
Zionist Congressʼs deliberations reached the 
newspaper’s editors, since the articles published 
during and immediately after the congress did 



Jerusalem Quarterly 72  [ 101 ]

not specifically discuss political ambitions of 
the Zionists.

72	 Filastin, 15 October 1913, 1; Filastin, 6 June 
1914, 3; Filastin, 6 June 1914, 6.

73	 According to his long report republished from al-
Ahram, there were 180,000 Jews in the Jerusalem 
mutasarrifate and 120,000 in the districts of 
Nablus and Acre. Filastin, 6 June 1914, 3.

74	 Louis Fishman has pointed out the importance of 
this perception. Fishman, “Palestine Revisited,” 
24–25.

75	 According to the following article, two hundred 
Jewish immigrants arrived in the port of Jaffa 
weekly on board Russian and Austrian steamers. 
Filastin, 1 July 1914, 5. Another column reported 
on the arrival of 250 immigrants on a Russian 
ship and 50 more brought by an Austrian steamer. 
Filastin, 11 July 1914, 5.

76	 Filastin, 25 October 1913, 1.
77	 For a discussion of Filastinʼs second suspension 

and the trial of its owner, see Beška, From 

Ambivalence to Hostility, 67–74. For an analysis 
of ‘Isa al-‘Isaʼs speech at the trial, see “‘Īsā al-
‘Īsāʼs Defence Speech at the May 1914 Trial 
in Jaffa,” in Studia orientalia Victori Krupa 
dedicata, ed. Martina Bucková and Anna Rácová 
(Bratislava: Slovak Academic Press, 2016), 
27–36.

78	 Filastin, 6 June 1914, 7. Emphasis added. 
The trial took place during Filastinʼs second 
suspension, which lasted for seven weeks from 
mid-April until the beginning of June 1914, and 
was prompted by a column written by ‘Isa al-
‘Isa that dealt with the Zionist newspaper Sawt 
al-‘Uthmaniyya.

79	 Khalaf, Les Mémoires, 135.
80	 Filastin, 5 June 1912, 1.
81	 Filastin, 12 July 1913, 1; Filastin, 19 July 

1913, 4; Filastin, 30 July 1913, 1–2; Filastin, 9 
August 1913, 1–2; Filastin, 9 August 1913, 3. 

82	 See Filastin, 22 July 1911, 2; Filastin, 28 
October 1911, 3; Filastin, 7 February 1912, 4.


