
[ 6 ]  Jerusalem Calling: The Birth of the Palestine Broadcasting Service

May 1941 photograph showing the PBS' male 
Arab staff. Source: Library of Congress.

On the last day of March 1936, as 
Jerusalem was moving from winter into 
spring, the Palestine Broadcasting Service 
(PBS) began radio broadcasts from 
the new transmitter in Ramallah, with 
broadcasting offices located near the center 
of Jerusalem. The inaugural broadcast was 
attended by an array of dignitaries and 
Mandate government figures, with High 
Commissioner Arthur Wauchope – the 
governor-general of Mandate Palestine 
and highest representative of British power 
there – himself giving one of the opening 
speeches. “For some years I have been 
greatly impressed by the benefits that a well 
directed Broadcasting Service can bring 
to the mind and spirit of any people who 
enjoy its advantages,” he stated in a speech 
later reproduced in full in the Palestine 
Post, as part of a multi-part article titled 
“Palestine Broadcasting Begun”. He added 

Jerusalem Calling:  
The Birth of 
the Palestine 
Broadcasting Service 
Andrea Stanton



Jerusalem Quarterly 50  [ 7 ]

that in Palestine “Broadcasting will be directed for the advantage of all classes of 
all communities.”1 Wauchope’s comments about advantages fit neatly within mid-
1930s European understandings of radio broadcasting, and particularly reflected 
bureaucratic conceptions of radio as a public good intended to benefit listeners. Yet 
as his comment about “all communities” indicated, his speech was delivered not to 
a group of European broadcasters or bureaucrats, but in the highly charged political 
context of Mandate Palestine – a context in which people took great interest in radio 
broadcasting, as the Palestine Post’s coverage suggested. What advantages could 
radio broadcasting provide for listeners in this context, and how would a government-
operated radio station address the religiously inflected nationalist tensions of 
Palestine’s two primary communities?

In his speech, Wauchope stated that the station would not cover politics, but would 
focus on “knowledge and culture”. With this statement and what followed, he laid out 
both the promise and the limitation of radio broadcasting in Mandate Palestine. At 
the same time, he gave voice to the British bureaucratic perspective on the territory 
and its biggest challenges: how to bring its rural Arab “peasant” population into 
the twentieth century while providing sufficient cultural stimulation for its urban 
Jewish “professional” population. He made only an oblique, brief reference to what 
Palestinians might have considered their biggest challenges – the political and 
religious contestation over the nature and identity of the mandate territory – suggesting 
the bureaucratic “modernization first” perspective brought about by the temporary 
calm of the mid-1930s. Wauchope’s speech suggested that modernization would 
inherently resolve the problem of Palestine, somehow harmonizing the competing 
aims of its two populations. To do so, the station would focus on two groups.

While assuring listeners that the station would reach out to all people in Palestine, 
Wauchope described two groups that he hoped the station would reach: farmers 
and music lovers. “We shall try to stimulate new interests and make all forms of 
knowledge more widespread,” he promised, citing these two groups as examples “in 
both of which I have deep interest.” He continued:

There are thousands of farmers in this country who are striving to improve 
their methods of agriculture. I hope we shall find ways and means to help 
these farmers and assist them to increase the yield of the soil, improve the 
quality of their produce, and explain the advantages of various forms of 
cooperation.

There are thousands of people in Palestine who have a natural love of 
music, but who experience difficulty in finding the means whereby they 
may enjoy the many pleasures that music gives. The Broadcasting Service 
will endeavor to fill this need and stimulate musical life in Palestine, so that 
we may see both Oriental and Western music grow in strength, side by side, 
each true to its own tradition.

Why these two groups above others? Wauchope’s focus on them suggested both 



[ 8 ]  Jerusalem Calling: The Birth of the Palestine Broadcasting Service

One of the PBS Arabic section's "Oriental" music groups, featuring three ouds. Notice the professional dress: 
each musician is dressed in a suit, and all wear a tarboush. Source: Library of Congress.

One of the Arabic section's smaller music groups, likely playing dance or other "light entertainment" pieces. 
Tangos, foxtrots, and other dance pieces were often listed on PBS daily program guides. Source: Library 
of Congress.



Jerusalem Quarterly 50  [ 9 ]

the Mandate government’s focus and some of its blind spots. In part echoing the 
British Empire’s experience in India and in part connecting with broader urban-
rural trends, Mandate government officials (with support from British officials) 
saw rural Palestinians as a backward population that needed modernizing. Without 
modernization, officials worried, farmers – more often described as “peasants” – 
might serve as a dangerous, destabilizing force. 

While farmers were described in Wauchope’s speech as benefiting from 
pedagogical broadcasts explaining cooperative farming or soil yield, music lovers 
were described as a discriminating audience expecting sophisticated programming. 
Wauchope suggested that for them the crucial issue was not improving their work 
productivity but the quality of leisure pursuits. For them, the station would provide a 
more “stimulating” musical culture, encouraging “Oriental” and “Western” musical 
traditions to flourish – but would do so separately. Wauchope’s image of two traditions 
developing “side by side” rather than in conversation with one another is a striking 
illustration of how deeply embedded the narrative of “East” and “West” had become. 
What is equally striking about the groups Wauchope highlighted was their ostensibly 
non-sectarian nature. While Wauchope spoke only of farmers and music lovers, 
those listening to his speech would have recognized these two groups as religiously 
and ethnically marked. Farmers would have been understood as Arab “peasants” – 
cited in newspaper and government accounts as the paradigm of backwardness in 
Palestine, and later targeted with specific PBS radio programs and free radio sets. 
Music lovers would have been understood as the Zionist immigrants from Central 
and Eastern Europe, whose numbers included a high percentage of amateur and 
professional classical musicians, and who later complained effusively about the 
quality of the music (recorded and live) that the PBS broadcast. Together, these two 
groups – and Wauchope’s focus on them – foreshadowed two primary concerns of 
PBS programming.

Wauchope closed by reading a congratulatory message from the Chairman of 
the British Broadcasting Corporation (BBC), thanking the Postmaster General and 
other government departments. In his closing, he expressed confidence that the PBS, 
“founded upon the solid rocks of high aim and public interest, will play an increasing 
part in the social life and entertainment of the people.” Wauchope’s mention of the 
BBC and other Mandate officials signaled the formative relationship between the BBC 
and the PBS in its early days, as well as the close intertwining between government 
branches when it came to station operation and governance. At the same time, the 
extensive coverage given Wauchope’s speech in Palestinian newspapers highlighted 
the importance of the station to various Palestinians’ national aspirations, as well as its 
importance to the Mandate government.

With Wauchope’s speech, the PBS began broadcasting, going on air as the national, 
state-run radio station of British-controlled Mandate Palestine. Modeled on the BBC, 
the PBS was a non-commercial public station that enjoyed a broadcasting monopoly in 
Palestine. It was funded primarily by government allocations, with additional revenues 
coming from the annual license fees required of radio set owners; and its programming 



[ 10 ]  Jerusalem Calling: The Birth of the Palestine Broadcasting Service

was intended to “educate and elevate” listeners as citizens, rather than to entertain 
them as consumers. The inauguration of the PBS also connected Palestine to a much 
broader set of developments, stretching from Europe through Africa, Asia, and the 
Middle East. The early 1930s had been a golden era for state-run radio throughout 
Europe. By the mid-1930s it was becoming a golden era for Middle Eastern and North 
African state radio as well, as the European states that governed from Morocco to the 
Gulf claimed frequencies on behalf of their colonies and mandate territories.2 Radio 
was the premier mass medium of the early- and mid-twentieth century, and people and 
governments alike believed in its power. State-run stations like the PBS engendered a 
mixture of anxiety and excitement for both officials and citizens, who enthused about 
the possibilities and worried about the influence of broadcasting.

Mandate radio: colonial propaganda or national institution?

By the late 1930s, the Levant had a number of government-operated broadcasting 
stations, including Radio Damascus, the Egyptian State Broadcasting Service (Radio 
Cairo), Beirut’s Radio Orient, and the Palestine Broadcasting Service as well as an 
intermittently broadcasting station in Mosul. Yet to the extent that scholars have 
considered these stations, they have dismissed them as vehicles for government 

The PBS' Arabic section included several music groups. This photo shows PBS Arabic section musicians 
with a boy and girl at the microphone. Source: Library of Congress.



Jerusalem Quarterly 50  [ 11 ]

propaganda – and unsuccessful ones at that. They assume that radio sets’ high 
cost combined with a popular perception of the stations’ “taintedness” as colonial 
mouthpieces discouraged most people from ever tuning in. Yet historical evidence 
says otherwise. Period documents, personal memoirs, and newspapers from Palestine 
all suggest that people were listening – that the PBS and, by extension, other stations 
became an integral part of Levantine life, particularly in urban spaces. 

Although the mandate government exercised tight control over news broadcasts, 
locally hired staff at the PBS enjoyed great autonomy in developing the musical, 
theatrical, ethical, children’s, and women’s programs that comprised 70-80 percent of 
broadcasting hours. These programs reflected and reinforced post-World War I cultural 
developments spreading throughout the Arab world: changes in musical composition, 
the popularity of “foreign” dance tunes like the tango and foxtrot, emergent theatrical 
forms, new pedagogies, and discussions of culture, ethics, and national identity. When 
they tuned in, listeners heard the sounds of a particular urban modernity, featuring 
locally prominent lecturers, regionally famous firqas, new takes on familiar taqasims, 
and women from local elite families discussing “The Arab Mother” or “The Muslim 
Woman during Ramadan.” Without making a 1aborious argument about the role of 
radio in producing national identity, this work highlights the PBS’ influence in giving 
Palestinians an image of what kind of persons, culturally speaking, they should be. 

The birth of the PBS

Why did British mandate government officials become interested in establishing a 
broadcasting station in Palestine in the early 1930s? Their decision reflected a broader 
trend in radio broadcasting evident throughout the world: a move toward state control 
of frequencies and broadcasting apparatuses and an emerging idea of radio as a 
scarce public good, both of which intersected with Britain’s purported responsibility 
to lead its mandate territories toward self-governance. The early 1930s witnessed a 
key moment in the development of radio broadcasting: the creation of government-
operated state radio stations throughout Europe and European colonies around the 
world.3 The introduction of state radios marked the end of the “golden age” of amateur 
wireless broadcasting, which in the 1920s had peppered the world’s airwaves with 
numerous privately owned and operated stations.4  

However, the very freedom that initially encouraged amateur broadcasters 
ultimately undermined them: the popularity of amateur broadcasting and the ease 
of getting “on-air” had produced airwave congestion. Station interference became 
an increasingly common problem – irritating amateur broadcasters, and arousing 
the concern of governments using radio broadcasts for military communications. In 
addition to military communications, governments were increasingly aware of the 
powerful new possibilities radio offered them to shape the consciousness and behavior 
of national communities through news, education, and entertainment programming. 
In the 1920s few governments had seen these possibilities, or considered them worth 



[ 12 ]  Jerusalem Calling: The Birth of the Palestine Broadcasting Service

the technical headaches. By 1930, technical advancements and an increased awareness 
of the “power of radio” to reach and influence people had turned governments around 
the world into eager players, ready to transform broadcasting into a vehicle for serving 
state objectives.

The Palestine Broadcasting Service was a product of this period, when government 
bureaucrats around the world looked to harness the power of broadcasting to shape 
their citizens in particular ways. In Palestine, the Mandate government initially seemed 
to welcome private radio stations, issuing a medium-wave broadcasting license to 
Mendel Abramovitch in 1932. Radio Tel Aviv, Abramovitch’s station, conducted its 
first broadcast at the government-sponsored Levant Fair.5 However, the Mandate 
government soon began plans to establish its own station. These plans coincided with 
a broader international initiative to clean up Europe’s crowded airwaves, which left 
Palestine only one broadcasting frequency. The Mandate government soon revoked 
Abramovitch’s license, despite his protests; Radio Tel Aviv went off the air in 1935, as 
planning for the Palestine Broadcasting Service intensified.

International governance

The idea of international governance for communications media dates back to the 
nineteenth century, when disagreements over telegraph procedures (such as language 
of transmission, secrecy, and rates) were resolved through a series of international 
conferences. These conferences produced international governing bodies with the 
authority to manage conflicts and punish violations.6 Starting in the mid-1920s, 
radio was handled in a similar manner. To address the problem of crowded European 
airwaves, in May 1933 the International Broadcasting Union met in Lucerne. 
Broadcasting interference complaints had increased since the previous conference, 
held in Prague in 1929 – as had the number and reach of European stations. 
Stations now outnumbered available wavelengths; the phenomenon of unrestricted 
broadcasting, which had worked well in radio’s early days, had produced a free-for-all 
in which stations broadcast with little regard for their potential to disrupt, interfere, 
or overpower other stations using the same frequency. The Lucerne Conference 
resolved the interference issue by assigning specific wavelengths to each country, 
and by assigning shared wavelengths only to countries sufficiently distant to preclude 
interference.

For Palestine and the rest of the Middle East, the Lucerne conference’s most 
significant decision was geographical. The conference was intended to address issues 
relating to European broadcasting. However, Lucerne included Palestine, Syria, 
Lebanon, Turkey, and all of North Africa in what it defined as the “European Zone” 
because – depending on transmitter strength and weather conditions – any station 
broadcasting within this zone was likely to be heard elsewhere within the zone. In 
other words, because a station broadcasting from Palestine could cause interference if 
broadcasting on the same wavelength as an Italian or other European station, Palestine 



Jerusalem Quarterly 50  [ 13 ]

was included in the European zone. (The Arab Gulf, Iraq, and Trans-Jordan were at the 
time considered unlikely to start radio broadcasting, and so were neither discussed nor 
assigned wavelengths.)

The extension of “Europe” to the Middle East was a concession to technological 
limitations, not a statement of equality. In fact, including the Middle East worsened 
the situation, for it increased the number of entities fighting over slices of the same 
wavelength pie. Further, allocating wavelength by country placed mandate territories 
and colonies on the same plane as their French and British custodians, granting them 
the same right to a wavelength and a national broadcasting station. At the same time, 
the list of conference participants made it evident who held the reins of power in these 
territories: the Mandate government’s Postmaster General (and Lieutenant Colonel) 
William Hudson, for example, represented Palestine.7 As a result, wavelengths became 
tools for colonial powers like Britain and France to use in protecting their own 
broadcasting interests, and broadcasting stations could be understood as vehicles for 
extending colonial control.

While Mandate officials claimed a wavelength for Palestine, support for a national 
radio station began building at home. Why did Palestinians of various backgrounds 
and political commitments support the idea of a broadcasting station? This article 
suggests that it reflects a general understanding of radio stations as symbols of 
sovereignty – that radio stations in the 1930s should be considered one of the 
twentieth century’s “signs of statehood.” Assessing nation-states and other politico-
territorial entities for signs of statehood is an analytic approach used by historians, 
political scientists, journalists, and others. The signs used to scrutinize modern states 
have generally been internal, including such domestic concerns as: a head of state, 
a national anthem, a functional political system operative throughout the territory, 
one or more national languages, a functional national currency, manned borders, and 
immigration control. Establishing a radio station in Palestine was at once a visible 
sign of progress toward the mandatory goals, which the British government could 
claim to the League of Nations’ Mandates Commission in its annual report, but 
which Palestinians themselves could similarly use to argue for greater autonomy or 
independence. While rarely phrased in such stark terms, this contrast should serve as 
a useful reminder of just how powerful radio broadcasting – in its content and as a 
symbol – was in this period.

Establishing the Palestine Broadcasting Station

Although the British home government supported Palestine’s right to a wavelength, it 
did not take an active role in planning the anticipated broadcasting station. Mandate 
government officials drove the creation of the Palestine Broadcasting Service. 
After the Lucerne Conference, Postmaster General Hudson drew up a proposal 
for the station, laying out several of its ultimate characteristics. For example, he 
recommended that the station broadcast in the mandate’s three official languages – 



[ 14 ]  Jerusalem Calling: The Birth of the Palestine Broadcasting Service

Arabic, Hebrew, and English – excluding none, but allotting hours proportionally to 
the population groups. The government then established a broadcasting committee, 
whose members included Hudson, Jerusalem District Commissioner Michael (M. F.) 
Abcarius, Director of Education Humphrey Bowman, and Assistant Treasurer J. E. 
F. Campbell, to review Hudson’s proposal and estimate the costs involved. In other 
words, the station was government supported from the beginning, and its contours 
were shaped by British Mandate officials.

The Broadcasting Committee’s report, submitted in December 1933, envisioned 
a station modeled closely on the BBC: a non-profit station, funded by government 
subsidies and radio receiver license fees, with programming intended to improve as 
well as entertain the listening public. It presumed a ready interest among urbanites, 
particularly European Jews and British subjects resident in Palestine. It forecast 
rising Arab interest in radio, stemming from the inauguration of the Egyptian 
State Broadcasting Service in early 1934 and Lebanon’s planned Radio Orient. It 
anticipated that rural listening would increase as electrification made it possible to 
operate electric radios. To encourage Arab listening, the committee recommended 
that the station broadcast on medium wave, as medium-wave radio sets were less 
expensive than short wave.

The report proposed one hour’s broadcasting each day in each language, with 
Arabic in the earliest slot and English in the latest, from late afternoon to early 
evening. In the later evening, an “international program” would provide entertainment 
accessible to all, regardless of language. To minimize production costs, the committee 
suggested incorporating news and entertainment relays, including gramophone 
recordings, from the BBC – avoiding more expensive live broadcasts. The committee 
described recent improvements in recorded music as a crucial factor in making the 
station financially feasible. “The transmission of gramophone records has been so 
improved that the quality is now indistinguishable from direct production,” it reported. 
“Thus orchestral and vocal musical items and, in fact, whole programs are now largely 
produced from gramophone records,” which, it noted, “can be readily and cheaply 
obtained” from the BBC and similar sources. (The committee here appears to have 
meant European music and programs, as the BBC did not broadcast in Hebrew or in 
Arabic in the early 1930s.)8

While entertainment, even recorded, would seem to have been a pleasant subject, 
the Broadcasting Committee’s report closed on a solemn note. 1933 had been a 
relatively quiet year in Palestine, but the committee stressed that the station should 
not exacerbate existing tensions. “Controversial opinions and biased views should 
be eschewed, especially on political and religious subjects,” it stated, outlining 
what would become a policy of favoring entertainment broadcasts while limiting 
news broadcasts and prohibiting political discussions. Further, it suggested, radio 
broadcasting could play an important role in uplifting spirits around the region. “Much 
could be done to widen interests and to add to the gaiety of life, in order to counteract 
a morbid outlook which appears to be endemic in the Near East,” the committee 
stated. In its members’ views, radio’s importance in Palestine was not its ability to 



Jerusalem Quarterly 50  [ 15 ]

convey news but its ability to add cheer.9

Perhaps the most surprising aspect of the report was the recommendation to 
proceed with plans for the station, considering the small numbers of projected 
listeners. The report itself noted that only 2,313 radio licenses were issued in 1933, 
with 3,500 estimated for early 1935. Each license presumably served more than one 
person, and the number of licenses was increasing. However, the listening audience 
was still a tiny percentage of the population, estimated at just over one million in 
1931.10 For most Palestinians, radio listening at this time had been an occasional if not 
rare activity, still very far from a habitual or regular practice. Palestine Broadcasting 
Service planned to make radio a much more important part of people’s lives.

Press interest

News of the proposed station reached most Palestinians several months after the 
Broadcasting Committee’s report, meeting an enthusiastic reception in the English-
language, Jewish-owned Palestine Post in summer 1934, with a slower response 
from the Arabic papers. The major paper of the time, Falastin, was located in Jaffa 
and perhaps less focused on what at the time may have seemed one of many small 
government initiatives. Al-Difa‘, which would later become the largest-circulating 
Arabic paper in Palestine, only started publishing in April 1934 and suffered a number 
of start-up challenges that may have detracted from its focus on new government 
projects. Often critical of the Mandate government, the Post’s editorial staff waxed 
rhapsodic about its foresight in establishing a broadcasting station. “The Palestine 
Government in announcing the early establishment of a Broadcasting Service is 
conferring upon the country what may be a veritable boon . . . By introducing this very 
modern amenity, the Administration deserves the gratitude of the public.”11 It praised 
radio’s capacity to bring news and entertainment from around the world, and to reach 
out to rural and urban inhabitants alike. 

In late 1934, the Palestine Post published the first of a three-part series assessing 
the new station’s structure, organization, and programming. (The Arabic papers began 
covering the station with smaller articles, although the numerous advertisements for 
radio sets make it clear that publishers were not unaware of their readers’ interest in 
radio.) Staff editor E. D. Goitein’s “This is Jerusalem Calling” focused on language, 
suggesting that the station broadcast Arabic lessons in Hebrew and vice versa and 
praising its potential to foster a standard, modern version of both languages.12 His 
second article, “Free Expression of Opinion,” asked that the Palestine station, like the 
BBC, be made an independent entity rather than a sub-department of the Post Office. 
He advocated freedom of expression, with limits on inflammatory language but not 
on the opinions expressed. He asked the station to “build up a picture of Palestine 
bigger than Jewish Palestine or Arab Palestine,” each community including the other, 
envisioning the station as breaking down rather than reinforcing the separatism 
that other Mandate departments facilitated.13 Goitein’s third piece, “A Well-Run 



[ 16 ]  Jerusalem Calling: The Birth of the Palestine Broadcasting Service

Broadcasting Station: Music, Drama, and Entertainment,” emphasized the importance 
of entertainment programming. He praised local Jewish classical music, theater, and 
music-hall groups, encouraging the use of local talent and of Arab ensembles. He 
endorsed the use of broadcasting for entertainment rather than pedagogic purposes, 
noting that listeners might turn their sets off – or tune in to another station – whenever 
the Palestine station grew didactic.14 

While public figures like Goitein expressed their vision of the station, government 
preparations continued – with little evidence to suggest their incorporation of these 
visions. By mid-1935, preparations were well underway. In July, the government 
released a communiqué describing construction progress and outlining the station’s 
programming. The station would broadcast for five hours each evening, with programs 
in Arabic, English, and Hebrew, and entertainment intended for general interest 
provided by relays, gramophone recordings, and local productions. The communiqué 
highlighted Mandate officials’ assumption that community would follow language: 
Arabs would listen to the Arabic section, Jews would listen to the Hebrew section, and 
everyone would enjoy light classical music. With no public outcry, it appeared that 
Palestinian communities accepted the linkage of community, language, and listening 
hours. This was one of the station’s most lasting impacts on Mandate Palestine: the use 
of language to reinforce the idea of two separate communities, rather than to promote 

High Commissioner Arthur Wauchope delivered one of the opening speeches at the inauguration of the 
Palestine Broadcasting Service on March 30, 1936.  Source: Library of Congress.



Jerusalem Quarterly 50  [ 17 ]

the development two inter-penetrating and inter-connected communities.
The communiqué closed with a paragraph on “loud speakers for villages,” 

indicating the importance that the government assigned to rural broadcasting and its 
anxieties about Palestine’s rural populations:

His Excellency the High Commissioner is particularly anxious that the 
benefits of broadcasting shall be enjoyed by the rural, as well as by the urban 
population and is therefore arranging for the experimental installation of loud 
speakers of special design at 100 villages and settlements. The programs 
of the Jerusalem station will contain items (e.g., short talks on agriculture, 
education, health, etc.) intended to be of practical value to rural listeners. 15

Practicality for rural listeners and entertainment for urbanites: government officials 
imagined rural and urban listeners as discrete communities. Palestine’s listening public 
was divided first by language and second by location. Like the language division, 
this reflected other assumptions: “rural” listeners were often described as peasants, 
uneducated and Arab. They were described in Mandate and British home officials’ 
correspondence as a potential source of danger if not carefully managed, educated, and 
domesticated – a task that the Palestine station could now undertake. 

Meanwhile, public interest in radio listening appeared to be growing, with 5,900 
radio licenses issued throughout the territory by mid-1935. The more Palestinians 
owned sets, the larger a potential audience the Palestine station would have. As the 
Post noted, this equated to 5.7 sets per 1,000 people (roughly one for every 175 
inhabitants), on par with “Hong Kong, Indonesia, and Spain,” less than Great Britain’s 
147.45 per 1,000 but far more than Egypt’s 0.73 per 1,000 ratio.16 Undaunted, the 
Egyptian State Broadcasting Service had recently begun operations; its success 
in attracting listeners lent credibility to the idea that a Palestine station could be 
successful. At the same time, Radio Cairo reminded Mandate officials that Palestinians 
with radio sets already had a number of broadcasting stations to choose from – some 
of which might be broadcasting news and opinions hostile to British interests. Tuning 
in to a Palestine station would mean not tuning in to a station broadcasting German, 
Italian, or other unfriendly views. 

BBC connections

The hiring patterns of the Palestine station reinforced its British flavor. Several BBC 
administrators were seconded to Palestine to see the station through its early stages. 
The most prominent was R. A. “Tony” Rendall, BBC West Regional Programme 
Director, who was named PBS Director in September 1935.17 The BBC provided the 
station with administrative staff through the late 1930s; not until the early 1940s was 
the station director chosen in-country. Stephen Fry, who came from BBC Outside 
Broadcasts, succeeded Rendall as Director, and was replaced by Crawford McNair, 



[ 18 ]  Jerusalem Calling: The Birth of the Palestine Broadcasting Service

Deputy Conductor of the BBC Northern Orchestra, in 1938. (McNair served until 
October 1941, when wartime restrictions changed the PBS’ administrative structure.)18 

Most of these “BBC men” were relatively young and not yet at the peak of their 
careers, making a stint in Palestine perhaps more appealing. That they were seconded 
rather than hired outright suggests the degree of BBC involvement in the new station: 
indirect but substantial. Seconded staffers brought a BBC sensibility to Palestine, 
while PBS administrative staff members were also sent to the BBC for training during 
summer holidays.19 Yet it is not entirely clear from extant station documents that BBC 
personnel were able to successfully execute their own vision for the station. Mandate 
government documents suggest a general dissatisfaction with Fry and McNair in 
particular – one supported by the often-critical tone that local newspapers took 
when discussing the station. The BBC in the 1930s enjoyed a much greater degree 
of independence from the British government than the PBS did from the Mandate 
government, which may have made the situation more difficult for BBC personnel 
working at the PBS.

British staffers filled the station’s top administrative posts; there was no 
discussion of Palestinians of any background serving as Director or Deputy Director. 
However, the station did make numerous local hires at the section head level and 
below. Evidence from memoirs and newspapers suggests that the selection of local 
Palestinians to head the Arabic, Hebrew, and Music sections was a delicate process. 
Mandate government officials wanted section heads of sufficient stature to lend 
credibility to the broadcasting station; at the same time, officials feared that well-
known figures would use the station for their own purposes. In December, Eliezer 
Lubrani and Karl Salomon, recently arrived from Germany, were hired as sub-
directors of the Hebrew and Music sections, respectively;20 the well-known poet 
Ibrahim Tuqan was hired to head the Arabic section in mid-February 1936.21 Lubrani 
had worked as an editor at the Hebrew-language Davar; Salomon was a well-
respected conductor. Only Tuqan had a reputation as a nationalist agitator and, like 
many Palestinian men of his generation, had an arrest record. 

Early days on air

At the inaugural broadcast of the Palestine Broadcasting Service in March 1936, 
High Commissioner Wauchope included one further caveat in his speech. “The 
Broadcasting Service in Palestine will not be concerned with politics,” he stated. 
“Its main object will be the spread of knowledge and culture,” he continued, adding: 
“nor, I can assure you, will the claims of religion be neglected.”22 While Wauchope 
mentioned only two groups – farmers and music lovers – in his description of those 
who might benefit from the station’s programming, here he outlined the station’s 
primary features: an avoidance of politics; a focus on education and entertainment; 
and a tempered willingness to respect the “claims” of religion. These features affected 
programming in various ways. Practically speaking, the broadcasting day consisted 



Jerusalem Quarterly 50  [ 19 ]

of parallel programming, divided by language. Each included two news broadcasts, 
with music, theatrical works, educational talks (“The History of the Arabic Printing 
Press,” and “Folk Culture Among Yemeni Jews,” to cite two examples), children’s 
hours, women’s programs, and the occasional scriptural reading. Most programs lasted 
either 15 or 30 minutes, with language programming in blocks – two Arabic programs 
followed by two Hebrew programs, for example. The Arabic section received the most 
on-air time, with the Hebrew section receiving slightly less and the English section 
roughly half the on-air hours allotted the other sections. 

The opening of the Palestine Broadcasting Service marked a tremendous 
development for Palestine. Yet beneath the welcoming words and visions of progress 
lurked tremendous potential for controversy. Within weeks, the station was caught up 
in a larger crisis: the beginning of the three-year Arab revolt.

The PBS and the General Strike

Tensions between Palestinian Arabs and Zionists had been escalating throughout 1935, 
forming a two- and three-way field of contestation with British authorities. In mid-
April 1936, followers of Izz al-Din al-Qassam, a charismatic Syrian fighter killed in 
late 1935 during a shoot-out with British soldiers, ambushed a group of Palestinian 
Jews near Tulkarm. On April 19, nationalist uprisings broke out in Jaffa – 25 miles 
southeast of Tulkarm – and, despite British attempts at containment, soon spread, 
with leadership committees forming in Jaffa and other cities. On April 24, the Jaffan 
committee called for a general strike – the closure of shops and businesses to be 
observed across all industries, with the goal of paralyzing Palestine’s economy. While 
the strike caught most Palestinian elites – the historic leadership class – off guard, 
Grand Mufti Hajj Amin al-Husseini moved to found the Arab Higher Committee, 
claiming control over the revolt and ensnaring it in many of the factional power-
struggles characteristic of Palestinian elite politics. 

The general strike began three years of uprisings and “disturbances” in urban 
and rural areas alike – known to history as the Arab Revolt.23 The strike itself lasted 
until mid-October, ended by a combination of heavy British military suppression 
and the diplomacy of a Saudi, Egyptian, Iraqi, Jordanian, and Yemeni delegation.24 
Yet as the Mandate government reneged on negotiated promises and ordinary 
Palestinians pushed the leadership to focus on the British rather than the Zionists, 
non-urban Palestine became the site of a general armed revolt. With the strike and 
boycott together hurting the Arab economy, guerilla fighting throughout Palestine, 
and great animosity towards the Mandate government expressed by Jewish and Arab 
Palestinians, it was not an auspicious time for a government broadcasting station to 
begin broadcasts. 

Or was it? The Permanent Mandates Commission met for its annual examination 
of the mandatory progress reports in May 1936, one month into the strike.25 During 
this meeting, the British representative argued that the PBS was providing a vital and 



[ 20 ]  Jerusalem Calling: The Birth of the Palestine Broadcasting Service

appreciated public service by providing reliable information during the chaos. “Since 
the disturbances, regular use has been made of the Broadcasting Service to broadcast 
all official communiqués, and different sections of the population are reported to have 
expressed appreciation of this method of issuing authoritative statements of fact,” he 
said.26 Back in Palestine, a Mandate government committee in October praised the 
PBS and described it as offering political benefits during crises. “The political value 
to Government of a well-established service in time of crisis as well as in times of 
normal development has been made abundantly clear,” the report stated.27 The radio 
could reach people when newspapers and communiqués, blocked by road closures or 
guerilla warfare, could not. And when it did, it provided them with the government’s 
point of view.

The PBS’ broadcasts during the general strike reflected the possibilities and 
limitations of a government station in this situation. On the one hand, the Mandate 
government tightly restricted news broadcasts during this period, and Mandate 
officials criticized the BBC Arabic service for broadcasting news of violence and 
government reprisals. On the other hand, the government tried to use the station to 
reach out to listeners and calm the situation. High Commissioner Wauchope himself 
made several broadcasts in 1936. The Palestine Post described his July broadcast as 
“obviously directed to the villages,” with Arabic translation, and noted: “though he 
was addressing peasants, and addressing them over the heads of a leadership which 
had lost the way, there was no condescension.”28 Yet in speaking to Arab “peasants,” 
Wauchope signaled that the Mandate government had given up on the possibility of 
reaching an accord with the Palestinian leadership. He had previously used the PBS to 
address them; now, the newspaper suggested, Wauchope “tried to translate the disaster 
into terms which would bring the damage home to the peasant,” mentioning higher 
taxes and ruined harvests.29 As he had mentioned during the station’s inauguration, 
Wauchope continued to hope that the PBS could influence Palestine’s rural Arab 
population.

Conclusion

Wauchope’s broadcasts appear to have done little to persuade rural Palestinians to 
lay down their arms; what persuaded them was three years of increasingly severe 
British military repression. Yet the general strike marked a definitive moment in the 
early history of the Palestine Broadcasting Service. The station could have fallen 
into irrelevance or seen its budget re-appropriated for military exercises. Instead, it 
continued broadcasting despite many challenges – logistical, technical, political, and 
more. Surviving the Arab revolt allowed the PBS to become a crucial institution and a 
crucible in which ideas of national and cultural identity, religious affiliation, and rural-
urban distinctions were forged.

The story of the PBS continued through the end of the Palestine mandate, yet 
its importance has been little appreciated in subsequent scholarship. As a Mandate 



Jerusalem Quarterly 50  [ 21 ]

government radio station, the story of the PBS is that of a semi-colonial institution. 
But it is also the story of a station whose broadcasts in mandate Palestine produced 
an important set of social effects. These effects impacted the development of the 
Arab community both internally and in its relationships with the Mandate state and 
the Zionist community. Paying more attention to the PBS helps reframe the narrative 
of the Palestinian mandate, placing debates about political determination, cultural 
identity, religious practice, and gender relations in the context of the most powerful 
mass medium of the interwar era. 

Andrea L Stanton is an assistant professor in the Department of Religious Studies at 
the University of Denver and the author of the forthcoming This is Jerusalem Calling: 
State Radio in Mandate Palestine (University of Texas Press, 2012). Trained as a 
historian, her research focuses on the twentieth-century Middle East, and particularly 
on intersections between technology, communications media, and identity formation.

This article appears with the kind permission of the University of Texas Press.

Endnotes
1	 “Palestine Broadcasting Begun,” Palestine 

Post, March 31, 1936, 8. All further quotations 
from Wauchope’s speech are taken from this 
source.

2	T he Berne-based International Broadcasting 
Union (Union Internationale de la 
Radiodiffusion), which held several regulatory 
conferences in the 1920s and 1930s, assigned 
frequencies. See Documents de la conférence 
européenne des radiocommunications Lucerne 
(Berne: Bureau International de l’Union 
Télégraphique, 1933).

3	T his transition towards state-owned radio 
stations largely excluded the United States, 
whose radio broadcasting policies developed 
along a different trajectory. Canada and the 
Latin American states, however, did develop 
extensive and deeply rooted state broadcasting 
systems. See for example Joy Elizabeth Hayes’ 
Radio Nation: Communication, Popular 
Culture, and Nationalism in Mexico: 1920-
1950 (Tucson: University of Arizona Press, 
2000).

4	T he 1920s saw the establishment of small, 
one-man stations all over the world – not 
only in Europe and the United States. Most 
broadcast musical recordings or news and 
commentary provided by their operators, with 
limited broadcasting hours. While numerous, 
they were often short-lived. Of the more than 
one hundred amateur stations operating in 
Egypt during the 1920s, for example, most had 
ceased broadcasting by 1930, leaving space 

for the Egyptian State Broadcasting Service to 
begin broadcasting in 1934. See Douglas Boyd, 
Egyptian Radio: Tool of Political and National 
Development (Lexington, KY: Association for 
Education in Journalism, 1977), 3.

5	A ccording to Derek Penslar, Abramovitch 
obtained his license after trying for eight 
years (1926-1934) with the government 
either ignoring or rejecting his request. Derek 
Penslar, “Transmitting Jewish Culture: Radio 
in Israel,” Jewish Social Studies 10.1 (2003): 
1-29. The Yishuv and the British mandate 
government clashed throughout the mandate 
over the issue of short-wave broadcasting to 
Jewish communities in Europe, which the 
Zionist leadership hoped – and the government 
feared – would draw larger numbers of Jewish 
immigrants.

6	 For the telegraph’s impact on the Ottoman 
Empire, see Roderic Davison, “The Effect 
of the Telegraph on the Conduct of Ottoman 
Foreign Relations,” in Decision-Making and 
Change in the Ottoman Empire, ed. Ceasar 
Farah (Kirkville, MO: Thomas Jefferson 
University Press at Northeast Missouri State 
University, 1993), and Eric Rogan, “Instant 
Communication: the Impact of Telegraph 
Communications at the Syrian Periphery,” in 
The Syrian Land: Processes of integration and 
fragmentation: Bilād al-Shām from the 18th 
to the 20th century, ed. Thomas Philipp and 
Birgit Schäbler (Stuttgart: F. Steiner, 1998). 
For the impact of the telegraph on European 
foreign policy, see Stephen Kern, The Culture 



[ 22 ]  Jerusalem Calling: The Birth of the Palestine Broadcasting Service

of Time and Space, 1880-1918 (Cambridge: 
Harvard University Press, 1986).

7	 William Hudson to the President of the 
Radiocommunications Conference, May 26, 
1933. Documents de la conférence européenne 
des radiocommunications Lucerne, Mai-Juin 
1933, p. 355.

8	 Report of Broadcasting Committee, December 
23, 1933, CO/733/266/7.

9	 Report of Broadcasting Committee, December 
23, 1933, CO/733/266/7.

10	T he 1931 census gave the total population 
at 1,033,314. See Edward Hagopian and A. 
B. Zahlan, “Palestine’s Arab Population: the 
Demography of the Palestinians,” Journal of 
Palestine Studies 3, no. 4 (Summer 1974), 32-
73.

11	 “Harnessing the Air,” Palestine Post, July 5, 
1934, 2. The Post credited the original idea 
of a Palestine broadcasting station to C. F. 
Strickland and an unnamed “Jewish journalist” 
who had floated the idea in 1925.

12	 E. David Goitein, “This is Jerusalem Calling: 
Desiderata for a Palestine Broadcasting 
Corporation,” Palestine Post, December 28, 
1934, 5.

13	 E. David Goitein, “Free Expression 
of Opinion: Desiderata for a Palestine 
Broadcasting Corporation,” Palestine Post, 
January 6, 1935, 3.

14	 E. David Gotein, “A Well-Run Broadcasting 
Station: Music, Drama, and Entertainment,” 
Palestine Post, January 9, 1935, 3.

15	 “Broadcasting Station Opening in November: 
Government Announces Program Schedule,” 
communiqué published in the Palestine Post, 
July 7, 1935, 1.

16	 “Palestine is on the Air: What the New 
Broadcasting Service Will Do,” Palestine Post, 
July 12, 1935, 3. Given Egypt’s much larger 
population (roughly 14.5 million), the low 
ratio still translated into roughly10,600 radio 
receiver licenses.

17	 See “BBC Officer for Palestine/Adviser 
on Program Broadcasts,” Palestine Post, 
September 4, 1935, 1. Rendall’s secondment 
was intended to be temporary.

18	 See “Mr. C.B. McNair, PBS Director,” 
Palestine Post, January 19, 1939, 6, and 
Colonial Office internal memo dated 6.16.41, 
CO 733/442/2.

19	A rabic section staff members were also sent to 
Cairo for training. ‘Azmi Nashashibi traveled 
to Cairo to study the station’s operations after 
World War II. 

20	 “Sub-Directors Chosen for Radio Station,” 
Palestine Post, December 24, 1935, 5.

21	 “Appointment to the Broadcasting Service,” 
Palestine Post, February 14, 1936, 8.

22	 “‘Jerusalem Calling’ in English, Arabic, 
Hebrew: Palestine Broadcasting Began: 
High Commissioner Outlines Aims of PBS,” 
Palestine Post, March 31, 1936, 1. Falastin 
also reported approvingly on the station’s 
inaugural broadcast, but its brief article 
focused almost exclusively on the Arabic 
broadcasts.

23	 For a thoughtful, oral history-based 
anthropology of this period, see Ted 
Swedenburg, Memories of Revolt: the 1936-
1939 Rebellion and the Palestinian National 
Past (Fayetteville: University of Arkansas 
Press, 2003). For an analysis of the long-term 
impact of the general strike and the revolt 
on the Palestinian nationalist movement, see 
Rashid Khalidi, The Iron Cage: The Story of 
the Palestinian Struggle for Statehood (Boston: 
Beacon Press, 2006).

24	 See for example “The Condition of Palestine 
on the Radio: Intercession of Arab Monarchs 
and Martial Law,” Falastin, October 1, 1936, 
1. The negotiations ended the general strike, 
which facilitated the uprisings’ subsequent 
diffusion through the countryside.

25	T he Permanent Mandates Commission 
was the League of Nations body charged 
with overseeing the progress of all mandate 
territories, which it did primarily by requiring 
mandate powers to submit annual reports and 
to participate in annual review meetings.

26	L eague of Nations Permanent Mandates 
Commission Minutes of the 29th Session, 
Geneva, May 27 - June 12, 1936, Report of the 
Commission to the Council, League of Nations 
Publications VI.A, Mandates 1936, p. 62.

27	 Report of the Committee on the Development 
of the Palestine Broadcasting Service, 
Government of Palestine, October 20, 1936, 
p. 3. The ISA holds a copy of this report in its 
PPI (Palestine Publications Index) files (no 
number). 

28	 “Man to Man,” Palestine Post, July 6, 1936, 6.
29	 “Man to Man,” Palestine Post, July 6, 1936, 6.


