الخروج الى النور
Auteur: 
Contributors:
مراجعة النص وتحريره
:
رنا عناني
Éditeur: 
Institute for Palestine Studies
Année de publication: 
2019
Langue: 
Arabe
Nombre de pages: 
187
TABLE OF CONTENT
Résumé

ولد نبيل عناني في الريف الفلسطيني في أربعينيات القرن الماضي، عندما كانت فلسطين تقف عند مفترق طرق مصيري. عاش مع عائلته أوضاعاً اجتماعية وسياسية صعبة، شاقاً طريقه في الفن، على الرغم من الصعاب، في جو عمّه الفقر والاضطراب السياسي، ولم يشكل فيه الفن أولوية ولا طريقاً منطقياً نحو المستقبل. عاصر نبيل النكبة والنكسة وأسس مع زملائه رابطة الفنانين التشكيليين الفلسطينيين في السبعينيات التي كان لها الأثر الكبير في تشكيل ملامح الحركة التشكيلية الفلسطينية الحالية. كان الفن بالنسبة إلى نبيل عناني نضالاً وتحدياً للاحتلال وتثبيتاً للهوية الفلسطينية. وخلال فترة الانتفاضة الأولى، انطلق مع بعض زملائه إلى فضاءات التجريب والإبداع التي أثرت في الأجيال اللاحقة من الفنانين الفلسطينيين الشباب. ومن هنا جاءت مذكرات نبيل عناني شاهداً على جوانب من التحولات التي طرأت على المجتمع الفلسطيني خلال العقود الماضية، وهي تسرد التاريخ من خلال كثير من القصص الشخصية التي تروى بروح من الدعابة.

À propos de l’auteur

Nabil Anani was born in Latroun, Palestine, in 1943. He is considered one of the founders of the modern Palestinian conceptual arts movement. After earning his Bachelor of Arts in Fine Arts from Alexandria University - Egypt in 1969, Anani returned to Palestine and organized his first art gallery in Jerusalem in 1972. Since then, Anani’s work was shown in several Arab, European countries along with the US and Japan. His style is based uniquely on local materials, such as leather, Henna and natural dyes. Anani is the winner of the first National Prize for Visual Arts in 1997 and he played an important role in establishing the International Academy of Arts Palestine.

Rana Anani is a curator, writer, and researcher on visual arts and culture. Her articles are published in several forums in Palestine and the region. She was the Head of Communication of the Palestinian Museum, the Project Manager of Qalandiya International 2018, the coordinator of the Palestinian Pavilion at Cannes Film Festival, and an Associate Curator of Sharjah Biennale 13 off-site project “Shifting Grounds” in Ramallah. Currently, she is the editor of the website of the Institute of Palestine Studies, Ramallah/Beirut.